torsdag 20 oktober 2011

Sudd

Sitter å nattsuddar, ska sova ordentligt imorgon så att jag orkar med att jobba natt, men måste ju fortfarande släpa iväg mig till skolan för att göra nå vettigt där kring elva tiden.

Jag har för övrigt fått mina farhågor besannade och den som försöker ljuga för mig och min kvinnliga intuition kan ju dra åt skogen. Det är helt ok att försöka slippa undan, men narra mig inte!

Intuition kommer från latinets intueri, som betyder åskåda, se på eller betrakta. Intuition är förmågan att bilda en omedelbar uppfattning eller göra en omedelbar bedömning utan att (medvetet) ha tillgång till alla fakta, och ställs ofta i motsats till att resonera och förstå logiskt[1].

Inom filosofin kan intuition betyda en ingivelse, en omedelbar, men livlig uppfattning, företrädesvis av det osinnliga. Immanuel Kant och Edmund Husserl är två av de filosofer som använt sig av begreppet intuition.

Begreppet används även vardagligt om förebud eller nyckfulla infall.


(Stulet från wikipedia)

Inga kommentarer: