tisdag 13 april 2010

Värdelöst att komma hem...

Det börjar med att jag på flygplatsen i luleå får veta att min farmor är sämre. Innan jag åkte så slogs hon ju för fullt mot cancern, skyndar mig hem till umeå för att få stryka hennes kind en sista gång. Hon är inte längre kontaktbar. Smärtan, och morfinet leder till att hon får lugnande och jag vill inte försöka väcka henne till den värdelösa verkligheten igen. Hon somnade in natten mellan söndag och måndag. Vår älskade pantertant till farmor. Hon som alltid haft ett hjärta som slagit för barn och djur.
Hon är den av mina far/morföräldrar som jag har stått allra närmast och haft mest gemensamt med. När jag blev vegetarian var hon den som sa "Fan va bra bra Paula, jag förstår dig! Om jag kunde skulle jag också vara vegetarian!" Sen när jag beslutade mig för att äta kött igen så var hon den som var först med att ställa fram fläskpannkakan, men helt utan dömande tonfall eller "vad var det jag sa" mentalitet.

Farmor och en av hennes vackra änglatrumpeter


Jag minns hur det var att sitta i hennes kök och höra henne svära över kallhålet hon bodde i och dom stackars blommorna som frös just när dom lockades fram av vårsolen, medans hon kedjerökte ett paket filterfria john silver. Hon slutade dock röka det sista året, vilket även det visade på hennes otroliga karaktär.

Jag tror inte att någon kommer att förstå hur hon var genom att läsa det här och vad jag än skriver så kommer det aldrig att greppa hela hennes väsen. Hon hade så många år kvar och jag sörjer henne så djupt...
Hon har dock lovat mig att sparka gud i arlset, om han finns, för hon tyckte att han har betett sig som en riktigt skitstövel.
Min lillebror har lyckats otroligt bra med att sätta ord på några av känslorna om farmor. Hans blogg hittar ni här http://www.kungenavsvalbard.blogspot.com/

Just nu kan jag inte svara på om jag hade det bra på semestern eller vad jag har gjort för det här överskuggar allt det. Sen har jag feber och en fruktanvärd hosta. Jag återkommer nån gång..

Sov gott Farmor. Vi kommer aldrig någonsin att glömma dig, älskar dig för alltid.

Inga kommentarer: