söndag 14 september 2008

Surt sa räven om rönnbären.



Jo jag har ju än en gång fått en eminent idé eller ska man kanske kalla det besatthet? Jag fick för mig att rönnbär borde ju vara världens bästa bär eftersom dom är så fina å finns överallt -jag har dessutom hört att man kan göra marmelad av rönnbär! Så, sagt å gjort. Jag fick mina föräldrar inblandade i det hela och mamma har fått stå med burkar å lilla pappsen klättra i träd för att jag skulle få bär från malå. Mötte upp mamma och pappa hos Farmor, för att lämna Aron och hämta ovannämnda varor, och vet ni vad? Farmor hade gröna tomater! Genast kom inspirationen till att göra grön tomatmarmelad.
Så nu efter olika slängar av inspiration, matvaror och övriga önskemål så har jag idag kokat följande: 4 burkar morotsmarmelad, med apelsin, rönnbär och mandel. 2 burkar grön tomatmarmelad med ingefära och lime. 3 burkar plommonchutney, 1 halvecklig burk med rönnbär och äppelchutney. 2 burkar rönnbär och grapemarmelad och 1 liten burk rönnbärsgele! Min slutsats är... rönnbär blir kvar till fåglarna av en anledning. Det är ett mycket knepigt bär. Men rätt kul har jag haft! Kvällens mest lyckade projekt var nog den gröna tomatmarmeladen, Riktigt smaskig!

I fredags var jag ut med Anna-sara. Första gången jag intagit alkohol på typ 2 månader, lättpåverkad liten rackare är jag. Men det var en riktigt trevlig kväll även fast jag började vara rätt trött där på slutet.
Igår (lördag) var det jobb på harrys och det gick bra, men sakta, typ dåligt med folk. Måste alla gå på schlager? e ju inte kul när man måste trängas! I övrigt så känns livet ungefär som vanligt. För det mesta helt okey men stundvis överjävligt. Fick mitt livs första fortkörningsböter i veckan och att betala 2000:- för att köra 10km/h för fort känns varken kul eller värt men det är väl bara att betala och se glad ut.

Nu ska jag börja släpa upp däck ur källarn... ska få låna skodan i veckan å min fina beiga volvo ska på rehab hos farbror Jan

Inga kommentarer: