måndag 24 maj 2010

Sådärja.

Har än en gång spenderat en helg med att jobba och ständigt frågar man sig själv, varför utsätta sig för detta? Det var ju en vanligt död å göralös helg så motivationen har varit på allt annat än topp, men hey, det har ju i allafall inte regnat hela tiden så det slapp man ju.
Förutom att jobba så har jag hunnit roa mig med mormors symaskin. Tänk vad kul det skulle va att sy om man bara kunde! Har knepat å knåpat på att få ihop en lampskärm till köket. Det gick sisådär, ända tills jag fick slut på tråd då gick det inte överhuvudtaget. Sydde då istället en ny sänggavel av ett par gamla trasiga jeans å det vart väl okey, men såhär i efterhand så skulle jag nog ha gjort det lite annorlunda... Dock så är det omöjligt att sprätta upp allt, eller rättare sagt jag orkar verkligen inte så den får sitta uppe tills jag blir less å då byter jag. Alternativt tills jag har fler trasiga jeans, då får jag bara göra om det och med tanke på att mina nya söta bil älskar att tugga i sig byxrumpor så kommer det nog inte att dröja alltför länge. Måste öva mer på att sy så kanske jag kan laga!
Det var så himla mysigt att plocka fram den. På något underligt sätt så har alla sy-tillbehören, knappar, trådrullar och diverse andra bra-att-ha-saker absorberat en massa mormordoft. Det luktar helt enkelt så som mormor alltid gjorde och jag får lite tårar i ögonen när jag tänker på hur mycket jag saknar henne. Nu har vi visserligen kvar henne i livet men tyvärr så har hon alzheimers och det är inte så ofta den riktiga mormor lyser igenom. Jag tänker på allt hon skulle kunna lära oss om hon fortfarande mindes hur man gjorde. Alla hennes knep på hur man gör den bästa pölsan (ja jo jag vet, men mormors pölsa är speciell) Semlan man fick efter att ha varit ute på Malå vintermarknad eller det bästa av allt; Frukosten då man sov över där någon gång ibland. Det var chokladmjölk värmd på spisen, och inte oboy utan gjord på mjölk, kakao och socker. Allt det där som är rakt igenom och enbart mormor. Om jag någon gång får barnbarn så är det precis sånt jag ska göra.

Hade prövning i fredags, den skriftliga biten. Kändes i lätt som en plätt så om jag nu bara tar å läser på lite om den amerikansk/engelska litteraturen och om mina författare så ska jag nog klara den muntliga biten nästa fredag också. Gud så skönt om det äntligen skulle kunna vara ur världen!

Men nu ska jag sova tror jag, eller i allafall försöka, det här är knepig dag att dygnsvända.

Inga kommentarer: