tisdag 19 februari 2013

En vegetarisk dag.

Detta med en köttfri dag har det debatterats om mycket på sistone tycker jag och trots att det går långsamt så verkar det i alla fall gå framåt. Jag kan inte säga att jag tycker att skolan ska servera enbart vegetarisk kost, men en köttfri dag är väl en briljant idé!
Jag har en historia som vegetarian, var det i två år, mellan 16 och 18, men min kropp klarade inte av en helvegetarisk kost, jag fick dåliga värden, tappade håret och ja.. det var inte bra. Sen den tiden i mitt liv så har jag gradvis ökat min köttkonsumtion till att bli en köttätare rakt av, fullt ut. Dock med ambitionen att köpa så "bra" kött som min plånbok förmår. Det var nämligen anledningen till att jag slutade äta kött. Att jag mådde så fruktansvärt dåligt för djurens skull. Planen var alltid att även i fortsättningen äta mycket vegetariskt, det har jag helt ärligt varit ganska dålig på. Men nu tror att jag ska följa skolornas exempel och införa en. När jag googlade köttfri dag så kom denna sidan fram.

Nu kommer jag inte att välja just måndagen som vegetarisk dag, och jag kommer inte kräva av mig själv att både frukost lunch och middag ska vara vegetariska. Men om jag lagar en vegetarisk middag i veckan, så leder det minst till 3 matlådor som jag kan äta till lunch och då minskar jag ju köttintaget på ett bra sätt!

Förra veckan gjorde jag kikärtsgryta, veckan innan det linssoppa och denna vecka blev det en vegetarisk lasagne med selleri, tomat och mozzarellaost. Jag gillar inte ens selleri, men det blev helt okey! Tycker nog att folk i allmänhet kan sluta vara så rädda för vegetariskt, det kan ju vara hur gott som helst.

2 kommentarer:

suzanne sa...

Jag är jättenöjd för vi har haft tre vegetariska dagar denna vecka. Tjiho=)

Paula sa...

Så himla Bra Suz! :D