lördag 27 april 2013

Så lite man vet.


Utan Titel.

Detta var namnet på föreställningen som jag Jessica och Evelina gick på igår. Fyfan så bra säger jag bara. Ibland när jag ska gå på teater så blir jag lite rädd. Jag är ingen kulturelit, jag kan inte förstå allt som pågår på scenen. Jag kan tycka att det blir obekvämt ibland, och inte för att den som framför pjäsen provocerar eller berör utan för att jag tycker att det är rent dåligt, så himla överdrivet, slöseri med min tid totalt meningslöst… Jag går inte på teater särskilt ofta kan tilläggas.

Men för några veckor sen (det kanske till och med var månader) så råkade jag läsa i något blad om en pjäs som hette ”Utan titel” – av Ardalan Esmaili

Det ringde en klocka, det var ju grabben som gått nån årskurs under mig, spjuver med stora ögon fulla av bus, jag tror att hans familj jobbade på pizzerian?

Vi pratade om den, Jessica såg att den spelades i Skellefteå och vi bestämde oss för att åka.
Den var obekväm, provocerande, den berörde men inte på ovannämnda vis. Jag skrattade, fick stundvis tårar i ögonen, mådde fysiskt dåligt över vad människor får genomlida och jag skämdes. Skam över hur lite jag vet. Vetat, förstått. Jag blev ledsen men känner ändå en stor tacksamhet.


Tacksamhet över att Ardalan har öppnat sig och sin familj för att andra ska förstå lite mer. Se lite längre, bortom sina fördomar och fasaden människor visar upp samtidigt som han effektivt slänger iväg en känga till den svenska vapenpolitiken. Jag säger bara Se den om du kan. 

Inga kommentarer: