lördag 17 mars 2012

God morgon!

Eftersom jag var så otroligt knäckt igår kväll gick jag och la mig där kring 21.00... Somnade väl nån gång efter 23, men det var bara för att jag tjurades med att vara uppe. Helt sjukt vilken liten tröttis man kan vara.
Idag stod dock väckaren på klockan 8.00, då drog jag mig en liten stund och nu håller jag på och bakar en födelseldagstårta till lillebror. Han fyllde visserligen år igår, men då hade jag verkligen inte tid, så han för nöja sig med att fika idag! Har hittat ett recept på en bakblogg som jag tycker funkar himla bra! http://bakalitenkaka-tove.blogspot.se/2008/06/trtbotten.html

Till en form på 18 cm i diameter behövs 2 stora ägg
Till en form på 20 cm i diameter behövs 3 stora ägg
Till en form på 24 cm i diameter behövs4-5 stora ägg
Till en form på 26 cm i diameter behövs 5-6 stora ägg
Ta fram 3 lika stora glas. Knäck äggen i ett glas. Mät sedan upp lika mycket socker i det andra glaset, och i det tredje mäter du upp lika mycket mjöl. Man kan ersätta ca 1/3-1/4 av vetemjölet med potatismjöl, eller med kakaopulver om man vill ha chokladbotten.I mjölglaset blandar du även ner bakpulver: 1 tsk till 2-3 ägg, 1,5 tsk till 4-5 ägg och 2 tsk till 6 ägg
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker länge, det skall bli riktigt vitt och pösigt. Blanda sen ner mjölblandningen försikigt. Häll i smord och bröad form och grädda på nedersta falsen i
20 minuter för 2 ägg,
25-30 minuter för 3-4 ägg och
35-40 minuter för 5-6 ägg.
Känn på botten med t.ex. en tändsticka när du tror att den är färdig, tändstickan skall vara torr när botten är färdig.Kom ihåg att ingredienserna vispas bäst rumsvarma, så ta fram äggen ur kylskåpet i god tid innan du börjar baka. Och kom också ihåg att inte öppna ungsluckan under de första 20 minuterna, då kan botten sjunka ihop.
Låt botten stå och svalna en stund (15 minuter) i sin form innan du stjälper upp den på sockrat bakplåtspapper.

Funkar jättebra! Sen tycker hon att man ska låta den vila, man kan till och med frysa in dom, men det har inte jag tid med ;)
Nu ska jag bara lista ut vad vi ska fylla den med! Blir nog en liten promenad ner mot strömpilen. Kanske ska handla mig en flaska vin till ikväll med, kan ju vara trevligt!

Inga kommentarer: