lördag 14 november 2009

Lördag kväll 22.20 å jag ska gå och sova

Det är ju skrämmande egentligen, jag känner inte riktigt igen mig själv längre. Men å andra sidan så kommer det nog inte att vara för evigt, den här lugna sidan av mig.. så det är väl bara för levern att njuta så länge det varar. Saknar egentligen inte alkoholen, den sociala biten däremot...

Tänkte dela med mig av ett litet recept idag.
Eftersom jag väldigt ofta kör på mottot "koka soppa på en spik" eller rättare sagt det jag råkar ha hemma i kylen så blev det en kikärtsgryta. Tillagas på egen risk.

Paulas kikärtsgryta a là kylskåpsrens.

ca 400gr kokta kikärtor.
3 små röda lökar
2 vitlöksklyftor
1 pkt körsbärstomater
lagom med vitt vin
1 tärning grönsaksbuljong
1 tsk sambal oelek (ca, beror på hur stark man vill ha den)
½ dl tomatpuré (typ?)
1 tsk senap
1 tsk honung
timjan basilika eller dylikt efter behag
salt och peppar

Hacka och fräs löken i lite olja, pressa ner vitlöken. Hacka tomaterna och släng ner i grytan, häll på lämpligt med vitt vin, rör ner alla smaksättare i den ordning du själv önskar, sen kikärtorna. Låt det sjuda tills det har en bra konsistens och salta och peppra tills du är nöjd, sen är det bara att äta.
Det här kanske är 3-4 portioner beroende på hur mkt man äter å vad man har till. Jag skulle tippa på att ris å en sallad funkar om man vill att det ska vara vegetariskt, jag åt kryddig korv till men det var ju bara jag det. Nu, har jag det sparat. Nu ska jag sova.

Inga kommentarer: